تدویر اجلاس وسیع کمیسیون تفاهم و وحدت
سکرتریت کمیسیون تفاهم و وحدت سکرتریت کمیسیون تفاهم و وحدت

آگاهی

 

 

هوطنان عزیز!

 

به روز شنبه تاریخ 21  جولای  2012  حوالی ساعت سه بعد از ظهر

اجلاس وسیع کمیسیون تفاهم و وحدت به اشتراک نماینده گان با صلاحیت به شمول روسأ و مسؤلان شوراهای اروپایی احزاب،سازمانها و حلقات و عده ای از شخصیت های غیر متشکل در یک فضای نهایت دوستانه و رفیقانه در سالون گلهای شهر هامبورگ آلمان دایر گردید.

 

اجلاس با یک بیانیه افتتاحیه تحت ریاست محترم سرور منگل آغاز و بعد از تصویب یک اجندای مشخص به کار خویش ادامه داد.

مطابق به اجندای تصویب شده گزارش مختصر کارکردها و اجراأت کمیسیون از جانب داکتر شفیع صدیقی به جلسه ارائه گردید.

مطابق به بند سوم اجندا رفقا و دوستان هریک داکتر مرتضی کیوان،  جنرال کتوازی ،عیسی اسحاق زی ،داکتر اضغرخیل منگل ،انجینر داؤد احک ، ابراهیم دهقان ، جنرال افضل لودین ، شفیع صدیقی و دگروال شیر در رابطه با دریافت راه ها  و میکانیزم های ائتلاف ها ، اتحاد ها و وحدت ها سخنرانی کردند.

در پایان کار اجلاس یک توافقنامه از جانب سکرتریت پیشنهاد گردید که در رابطه با آن رفقا هر یک داؤد کاویان ، عیسی اسحاق زی، ستار ننگیالی،نجیب اله رحمانی ، عنایت گردانی و عظیم لمر پیشنهادات و نظریات خویش را مطرح کردند.توافقنامه به اتفاق آرا به تصویب رسید.

 

جلسه حوالی ساعت 8  شب با یک صبت اختتامیه  توسط رفیق ابراهیم دهقان در یک فضای نهایت گرم و صمیمانه پایان یافت.

 

 

گزارش مختصر کارکردهای کمیسیون تفاهم و وحدت اعضا و سازمانهای ایجاد شده از بدنه حزب وطن سابق ح.د.خ.ا برای تدویر مجمع عالی،در خارج کشور

مؤرخ 2012/7/21

شهر هامبورگ المان

   

 

رفقای عزیز و دوستان محترم!

 

جای بسا مسرت است که امروز دهمین بار تعدادی از اعضای حزب وطن سابق حزب دموکراتیک خلق افغانستان که اکنون در احزاب ،سازمان ها و حلقات متعدد با نام های جدید در داخل و خارج کشور فعالیت دارند ، بخاطر اهداف واحد و مشخص دورهم جمع شده اند.

اجازه دهید تا از جانب سکرتریت کمیسیون تفاهم و وحدت گزارش مختصر کارکردها و اجراآت کمیسیون را به حضور شما ارائه نمایم.

حضار محترم!

وضعیت سیاسی و نظامی جاری و بحران کنونی افغانستان ، پراگنده گی تشکیلاتی نیروهای ملی و دموکراتیک افغانستان و از آنجمله پراگنده گی تشکیلاتی اعضای حزب وطن سابق ح.د.خ.ا. به همگان اشکار است.

با در نظرداشت وضعیت فوق تلاش ومساعی در جهت تفاهم و وحدت نیروهای ملی،دموکراتیک،مترقی و عدالتخواه و از آنجمله اعضای حزب وطن به یک ضرورت مبرم و حیاتی مبدل گردیده است ، بنابرهمین ضرورت تاریخی بود که به تارخ 11 اکتوبر 2008 کمیسیون تفاهم و وحدت اعضا و سازمانهای ایجاد شده از بدنه حزب وطن سابق ح.د.خ.ا. در خارج کشور بنیانگزاری گردید.

کمیسیون تفاهم و وحدت ، رفتن به  مجمع عالی احزاب،سازمان ها و  حلقات ایجاد شده از بدنه حزب وطن سابق ح.د.خ.ا. و عده ای از شخصیتهای غیر متشکل آن برای ایجاد یک حزب واحد سراسری ملی ،دموکراتیک ، وطندوست ،مترقی و عدالتخواه را هدف غایی خویش تعین کرد.

کمیسیون یک تجمع از نماینده گان با صلاحیت احزاب،سازمان ها ، حلقات و عده ای از شخصیتهای غیر متشکل است،کمیسیون دارای یک سکرتریت دایم فعال است. قابل تذکر است که ایجاد کمیسیون در راستای تفاهم و وحدت نه اقدام اولی است و نه اخری خواهد بود و اشتراک در کار کمیسیون یک عمل داوطلبانه می باشد.

 

طوریکه میدانید نزدیک به چهار سال از ایجاد کمیسیون تفاهم و وحدت، دو سال و نیم از اجلاس تاریخی معروف به جلسه هامبورگ و یک سال ونیم ازاخرین جلسه حضوری کمیسیون در کشورشاهی هالند می گزرد.

طی این مدت بطور دوامدار جلسات حضوری وغیر حضوری (پالتاکی)

سکرتریت و کمیسیون با اجنداهای مشخص دایر گردیده است.

طی جلسات متعدد تصامیم و فیصله های گوناگون اتخاذ گردیده و در سایت های انترنت به نشر سپرده شده است.

جلسات متعدد مشترک پالتاکی کمیسیون تفاهم و وحدت خارج کشور با رهبری مجمع همسویی و نجات  داخل کشور سازماندهی گردیده است.

پیام ها بمناسبت های مختلف عنوانی مراجع مختلف ارسال گردیده است.

ملاقاتهای انفرادی و دسته جمعی در راستای تفاهم و وحدت صورت گرفته است.

اهداف و مواضع کمیسیون در محافل خصوصی و رسمی و در برخی از جلسات نیروهای مترقی و عدالتخواه افغانستان بیان گردیده است.

 

فراخوان کمیسیون عنوانی احزاب،سازمان ها ،حلقات و نیروهای ملی،دموکرات، مترقی،عدالت طلب و صلحخواه به تاریخ 2011/8/15به نشر سپرده شده است.

نکات نظر کمیسیون پیرامون پلاتفورم مشترک سیاسی ائتلاف احزاب وسازمان های دموکرات و ترقیخواه افغانستان و طرح برنامه جنبش نجات از بحران به تاریخ 5 جنوری 2012عنوانی رهبری ائتلاف و جنبش به داخل کشورارسال گردیده است.

کمیسیون دارای یک سایت انترنتی به نام تفاهم و وحدت است که برخی از کارکردهای کمیسیون را منعکس میسازد ورفقا مهر،پایش و صدیقی مسؤلیت آنرا به عهده دارد.

یاران و همرزمان قدیم!

 

بنابر توافقنامه اجلاس تاریخی 30 و 31 جنوری 2010 شهرهامبورگ آلمان و قطعنامه جلسه ماه اگوست 2010 شهر بوخوم آلمان و مساعی مشترک رفقا و دوستان داخل کشور مجمع همسویی و نجات در داخل افغانستان ایجاد گردید.

با تأسف که بعد ازمدت یک سال کار مشترک مجمع همسویی و نجات این مجمع به دو نهاد جداگانه تحت نام ائتلاف احزاب و سازمان های دموکرات و ترقیخواه افغانستان و جبهه ( جنبش ) نجات از بحران تقسیم واعلام موجودیت کرد.

کمیسیون تفاهم و وحدت طی پیام های جداگانه از اعلام موجدیت رسمی

ائتلاف و جبهه حمایت و پشتیبانی نموده و از رهبری های هردو جریان تقاضای صمیمانه و رفیقانه بعمل آورده تا بار دگر به همسویی،همگرایی و وحدت بیاندیشند و در راستای ایجاد یک حزب واحد سراسری اقدامات عملی انجام دهند.

نارسایی ها و کمبودات در کار کمیسیون:

- با تأسف که تا کنون کمیسیون تفاهم و وحدت و سکرتریت آن نسبت عدم موجودیت زنان فعال سیاسی افغنستان نا تکمیل به نظر میرسد.

- تصامیم و فیصله ها به اتفاق نظر صورت می گیرد اما در اقدامات عملی به مشکلات جدی مواجه می شویم یا اینکه تصامیم و فیصله ها بعضأ صرف در روی کاغذ باقی می ماند.

- گرچه اشتراک در پروسه تفاهم و وحدت یک امر داوطلبانه است اما عدم اشتراک و یا به تعلیق دراوردن اشتراک درین پروسه سبب نارسایی کار کمیسیون می گردد و بعضأ از کمیسیون بمثابه ستیژ تبلیغاتی استفاده صورت می گیرد.

- برخی از احزاب و سازمان ها منافع حزبی و سازمانی شانرا بر منافع و اهداف غایی کمیسیون ترجیح میدهند که در نتیجه همین گرایشات کار کمیسیون به سکته گی مواجه میگردد.

- تا کنون کمیسیون دارای یک طرزالعمل کاری و خط مشی دقیق نمیباشد.

- قابل تذکر است که نهضت آینده افغنستان بنابر دلایلی که نزد خوشان موجه است از ماه اگوست سال 2010 تا کنون در کار کمیسیون تفاهم و وحدت اشتراک نه میورزند.

- تشکیلات مؤقت انسجام اعضای حزب وطن طی یاد داشت مختصری عنوانی سکرتریت کمیسیون با استدلال اینکه در کمیسیون گرایشات جدید بوجود آمده اشتراک خویش را درکار کمیسیون به تعلیق دراوردند.

 

اشتراک وعدم اشتراک نوسانی برخی سازمان ها در پروسه تفاهم و وحدت بنابر دلایلی موجه و یا غیر موجه داعیه وحدت را به چالش کشانیده و امید ها را به یأس مبدل میسازد.

رفقای محترم!

با در نظر داشت دست اوردها و نارسایی های که در سطور بالا از آن تذکر بعمل آمد ، خوشبختانه که اکنون کمیسیون تفاهم و وحدت در کنار شما وجود دارد با توسعه ، تقویت ، حمایت ، پشتیبانی و نوسازی آن امروز باهم و در کنار هم بیاندیشید و برای تحقق عملی اهداف کمیسیون

از مساعی خویش دریغ نه ورزید. زمان سریع در حالت گذر است ، وحدت و یک پارجه گی ضامن بقای ما و نجات مردم افغانستان است.

 

با عرض حرمت

تشکر از حوصله مندی تان

به امید مؤفقیت و پیروزی در راستای تفاهم و وحدت

به امید سعادت و خوشبختی مردم رنجدیده و زحمتکش افغانستان

 


July 22nd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها